jeremiaskangas

Globaali Uber päihittää virkamiesten KutsuPlussan

  • KutsuPlus-minibusseissa riittää kustomoituja laitteita ja ratkaisuja
    KutsuPlus-minibusseissa riittää kustomoituja laitteita ja ratkaisuja
  • Uber-kuski pärjää minimaalisella ja yksinkertaisella varustelulla
    Uber-kuski pärjää minimaalisella ja yksinkertaisella varustelulla

Olin viime vuonna todennäköisesti yksi kutsuplus-kyytipalvelun aktiivisimmista käyttäjistä. Nyt jonkun aikaa Uberiä käyttäneenä olen varma, että tänä vuonna kutsuplussan käyttöni jää vähemmälle, ja tilalle tulee Uber. Vaikka Uber onkin kutsuplussaa kalliimpi, lähes normaalitaksien hinnoissa, ylivertainen palvelukokemus tekee hinnasta maksamisen arvoisen.

Kutsuplus on liikennemuoto, jossa kyydit tilataan älypuhelimella mihin vain toiminta-alueelle. Nyttemmin marraskuussa Helsingissä aloitti jo maailmalla varsin suosittu Uber-palvelu, joka toimii kuluttajan näkökulmasta melko samalla tavalla. Uberissä kyytejä ei kuitenkaan yhdistellä, paitsi kokeiluluontoisesti yhdysvalloissa.

Pelkästään Uberin mobiilisovellus käyttökokemukseltaan on ylivertainen, puhumattakaan tilausnopeudesta ja muista palvelukokemukseen liittyvistä asioista. Uberillä globaalina palveluna on tietysti hyvin erilaiset resurssit puolellaan ja skaalaedut käytettävissään, kuin julkissektorin vetämällä Kutsuplus-hankkeella. On kuitenkin muitakin syitä miksi uskon Kutsuplussan jäävän historiaan hankkeena, johon tyysättiin miljoonia veronmaksajien rahoja, ilman kummempia tuloksia.

Kutsuplussan isoimman riskin ottaa valtio, eli veronmaksajat. Vaikka hankkeessa on monenlaisia toimijoita, monelle palkka juoksee pitkään, vaikka palvelusta ei tulisikaan kannattavaa. Autot ovat uusia, kustomoituja palvelulle ja niihin on selvästi laitettu paljon rahaa. Kuulin kuljettajalta, että liikennöintifirmojen sopimukset olisivat pitkiä, peräti kolmevuotisia. Kuulostaa siis siltä, että julkissektori on investoinut etuvetoisesti. Eri toimijoilla järjestelmässä ei ole välttämättä kummoista kannustinta saada hommaa toimimaan, koska palkka juoksee joka tapauksessa suht turvattuna.

Uberin puolella on markkinavetoinen kannustinrakenne. Autoja Uber ei maksa, ne maksaa kukin kuljettaja itse, ja ne ovat tavallisia henkilöautoja. Ainoa lisälaite minkä kuljettaja tarvii, on älypuhelin, jonka Uber lainaa tai vuokraa kuljettajalle. Riskiä on siis hajautettu eri toimijoille. Kuljettajilla palkka juoksee vain tehdyistä kyydeistä, Uber ei todellakaan tee kuljettajien kanssa monivuotisia sopimuksia.

Uberissä on lisäksi reputaatiojärjestelmä - joka kyydin jälkeen voit arvioida saamasi kyydin. Jos esim. kuljettaja jauhaa matkan aikana tympeitä maahanmuuttovastaisia mielipiteitä (niinkuin joskus normaalissa taksissa), voit ilmaista mielipiteesi vastavuoroisesti jättämällä huonon arvostelun. Uber on meritokraattinen. Kuljettaja hyötyy silloin kun asiakas on tyytyväinen, ja vastaavasti saa keppiä sillon kun asiakas saa huonoa palvelua. Kutsuplussassa sama ei toteudu.

Löytyy lisäksi monia muitakin syitä miksi KutsuPlus "demareiden taksi" tuntuu säälittävältä räpellykseltä verrattuna Uberiin. Muun muassa huonosti toimiva reititysalgoritmi, huono skaalautuvuus kysynnän lisääntyessä, rajattu toiminta-alue, rajatut toiminta-ajat jne. Toisaalta Uberillä on regulaatio-ongelmia Suomessa, niinkuin monessa muussakin maassa. Toivon kuitenkin, että se saa pysyä suomessa, koska kuluttajalle se on ylivertainen palvelu.

Miksi sitten Suomesta ei tule Uberin kaltaisia globaaleja menestysfirmoja? (Poikkeuksena tietenkin allekirjoittaneen firma, tosin ehkä senkin haluaa viranomainen pian sulkea.) Ongelmana ei ainakaan ole julkisen tuen puute, vaan pikemminkin se että sitä julkista tukea annetaan liikaa ja väärällä tavalla. Tämä johtaa kannustimiin, missä kannattavampaa laiskalle yrittäjälle on kupata rahaa veronmaksajalta, kuin päästä kuluttajan lompakolle hyvällä palvelulle. Syitä löytyy kasapäin muitakin, niistä lisää vaikka toisessa blogitekstissä.

Olin itse aikoinaan kutsuplus-hanketta edeltävässä tutkimusprojektissa töissä, ja toivotan hankkeelle kaikkea hyvää. Olen kuitenkin melko vakuuttunut, että projekti ei tule onnistumaan, ellei sen konseptiin tehdä isoja muutoksia.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

7Suosittele

7 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (15 kommenttia)

Käyttäjän mikkonummelin kuva
Mikko Nummelin

Minulla on vain kaksi kysymystä tässä vaiheessa:

(1) Hoidetaanko verot?

(2) Miten toteutuvat työntekijän oikeudet?

Käyttäjän jeremiaskangas kuva
Jeremias Kangas

1) Uber on globaali firma, jonka päätoimisto on luultavasti yhdysvaltain delawaressa, missä verotus ei ole kovin kummoinen. En tiedä onko suomen sivukonttoria, mutta epäilen ettei suomeen juuri verotuloja tule, ja tuskin jenkkeihinkään kovin paljoa.

Kuljettajat taas ilmoittavat itse tulonsa verottajalle.

2) Uber ei ole työnantajasuhteessa ajajiin, vaan kuljettavat ovat ikäänkuin ammatinharjoittajia/yrittäjiä. Tämä tarkoittaa, ettei työntekijän oikeudet lukuisine sosiaalietuuksineen toteudu, ja selittää myös uberin kilpailukykyiset hinnat. Toisaalta kuljettajillakaan ei ole juuri velvollisuuksia Uberiä kohtaan, voit pitää käytännössä taukoja ajamisesta milloin haluat, max 3kk kuulemma ennenkuin sopimus päättyy. Monet arvostavat tätä joustavuutta.

Käyttäjän mikkonummelin kuva
Mikko Nummelin

Teen jatkokysymyksen:

(3) Tarvitseeko vakuutusyhtiöiden hyväksyä pakollisiin liikennevakuutuksiin ammattimaisesta liikennöinnistä kyytiin tuleviin matkustajiin kohdistuvia riskejä?

Käyttäjän jeremiaskangas kuva
Jeremias Kangas Vastaus kommenttiin #3

Tämä varmaan nähdään sitten, kun ensimmäiset ongelmatapaukset tulee. Veikkaan että nykyisillä käyttäjämäärillä ei suomessa ihan pian - Uber on kuitenkin globaali palvelu ja toiminut pitkään esim. jenkeissä, joten kaivamalla voisi löytyä ennakkotapauksia.

Käyttäjän suburbian kuva
Sini Lappalainen

Toimiiko kutsuplus myös Vantaalla? Siis voiko Vantaa tai Espoo olla lähtöpaikka?

Käyttäjän jeremiaskangas kuva
Jeremias Kangas

Kutsuplussan toiminta-alue on melko pieni, rajoittuisiko kehä ykköseen.

Edit: itse asiassa on pienempi, esim. herttoniemenrantaa kutsuplus ei palvele.

Käyttäjän suburbian kuva
Sini Lappalainen

No siinä ainakin Uberillä on valtti. Kyllä meitä autottomia asuu muuallakin pääkaupunkiseudulla.

Käyttäjän jounisnellman kuva
Jouni Snellman

"Regulaatio-ongelma" on hieno tapa sanoa, että Uberin peruskonsepti on Suomessa laiton. Enkä ihmettele. Liiketoiminnan riskit ja kustannukset ulkoistetaan satunnaisille kuskeille, joiden toiminnasta Uber ei vastaa.

Käyttäjän jeremiaskangas kuva
Jeremias Kangas

Uber vastaa sikäli palvelusta, että se pyrkii tarjoamaan mahdollisimman hyvän palvelutason. Muuten asiakkaat eivät sitä käytä. Kuskit toimivat järjestelmässä vapaaehtoisesti. Sen jälkeen kun on vähän Uberiä käyttänyt, ei paljon huvita palata esim. taksin tai kutsuplussan käyttöön. Suomessahan nyt tietysti vastustetaan vapaaehtoisuuteen perustavaa markkina-aktiviteettia, vaan mielummin verotetaan rutkasti ja tehdään hommat virkamiesvetoisesti.

Esim. thaimaassa Uber on myös laiton, silti se toimii siellä ja tulee varmasti toimimaankin. Saa nähdä miten suomessa käy.

Käyttäjän jounisnellman kuva
Jouni Snellman

Veroja on taksialalla paljon, on autoverotus, käyttömaksut, polttoainevero plus tietenkin alvit ja palkkaverot. Pystyykö Uber kiertämään näitä? Jos pystyy, se valloittaa helposti Suomen ja maailman. Jos ei, se murskautuu nopeasti viranomaisten hampaissa.

Käyttäjän jeremiaskangas kuva
Jeremias Kangas Vastaus kommenttiin #10

Uber ei ole taksipalvelu eikä omista autoja, se on kyydinvälityspalvelu. Myöskään perinteiset taksikeskuksia (joihin soitetaan, kirotaan ja odotellaan) ei reguloida taksiyrityksinä. Poikkeuksena ehkä joku Kovanen, jolla on oma keskus firman sisällä. Tai niidenkin välityskeskus saattaa olla rekisteröity erilliseksi firmaksi.

Käyttäjän jounisnellman kuva
Jouni Snellman Vastaus kommenttiin #11

Uber on softahärpäke, joka "palvelee" kuskeja laskuttamalla heidän puolestaan. Sinä ja minä olemme puolestamme kuskin asiakkaita. Uusia kokeilunhaluisia kuskeja on varmasti löytyy, kun taksiala kituu laman kourissa.

Taksiala on pitkälti julkista liikennettä hintasäännöstelyineen ja lupajärjestelmineen. Rahaa sen sivussa voi tienata ehkä ruuhka-aikoina ja silloinkin rajallisesti. Voin kuvitella, että näin aluksi moni haluaa käyttää Uberia ihan vain periaatteesta, mutta syntyykö asiakasuskollisuutta? En usko.

Tiedätkö alan harrastajana, kuinka paljon Uber-kuskit tienaavat? En ihmettelisi, jos se olisi tarkoin varjeltu liikesalaisuus.

Käyttäjän mikkonummelin kuva
Mikko Nummelin

Kuten ylempänä epäilinkin, eräs kaiken muun veroja koskevan sälän ohella Uberin hintoja polkeva seikka, mutta myös laillisuusongelma tulee myös siitä, että ammattiliikenteessä on kalliimmat pakolliset liikennevakuutukset kuin yksityisautoilussa johtuen säännöllisestä maksavien matkustajien ja heidän tavaroidensa kuljettelusta. Toimintaa Suomessa harjoittavat voivat varautua myöhemmin kalliisiin jälkiveropäätösseuraamuksiin ja puuttuvien vakuutusten perimiseen moninkertaisina.

Käyttäjän olavilaitala kuva
Olavi Laitala

Eihän tuo Uberin app mikään kaksinen ole. Taksipalveluilla on ollut vuosi aikaa tusata vastaava, mutta ei ole tainnut tapahtua, kun ei tartte.

Käyttäjän LauriKorhonen kuva
Lauri Korhonen

Kutsuplus on aivan käsittämätöntä veronmaksajien rahan tuhlausta. Taksit tulisivat halvemmaksi.

Ei tuo Uberkaan ole avain onneen. Olen vanhanaikainen, mutta yksityisyys on minulle arvo. En halua elää akvaarioyhteiskunnassa jossa yksilön tekemiset/tekemättä jättämiset ovat isojen firmojen tiedossa.
Uberia käytettäessä Uber tietää mihin juuri sinä olet menossa. Uber voi vaikkapa selvitellä keillä on yhdenillan suhteita (tai muita rinnakkaissuhteita). No, eipä se juuri suurinta osaa ihmisistä hetkauta ("ei mulla ole suhteita"), mutta hittoako tuokaan kuuluu uberin tietoon.
(viite: http://www.marketplace.org/topics/business/final-n... )

Uber ei vastaa palvelun kuljettajien tekemisistä.

Uber kuljettajat saavat tietoonsa kyytiläisen identiteetin. Koskakohan tätä kautta löytyy ensimmäinen stalkkeri? Ai mutta rapakon takana on jo tapahtunut jotain tuon tapaista. Tosin kyseessä ei ollut kuljettaja, vaan firman johto. http://www.theguardian.com/technology/2014/nov/19/...

Toimituksen poiminnat