*

jeremiaskangas

Taksisuharit kusevat asiakkaiden kintuille kommenteillaan

  • UberTimo uskaltaa käyttää perustuslaillista elinkeinovapauttaan
    UberTimo uskaltaa käyttää perustuslaillista elinkeinovapauttaan

Mikähän on tehokkain tapa menettää asiakkaan kunnioitus liiketoimintaa harjoittaessa? Tapoja on varmaan monia, mutta nykyisten taksikuskien asenne taitaa olla yksi tehokkaimmista. Taksikuskien keskusteluissa tulee toistuvasti esiin sama asenne: meidän palvelu on loistavaa, sitä ei ole tarvetta kehittää. Asiakas on väärässä ja asiakkaan vapaus käyttää kilpailevia palveluita pitää kieltää lainsäädännöllä.

Liikennekaaren mitättömät uudistukset ovat naurettavia, ja tulevat voimaan aivan liian hitaalla aikataululla. Takapajuisilla persuilla oli varmaan osansa uudistusten hidastamisessa ja hankaloittamisessa. Uskon että kuluttajat tulevat joka tapauksessa haistattamaan pitkät ennen pitkää neuvostoliiton mentaliteetilla toimiville nykyisille suharifirmoille, riippumatta lainsäädännöstä. Onneksi esim. virossa osataan suhtautua huomattavasti progressiivisemmin kehitykseen.

Itse aion välttää jatkossa taksikuskien käyttöä parhaani mukaan, ja käyttää kilpailevia palveluita. Käykääpä tykkäämässä UberTimon facebook-sivuista jos olette samaa mieltä :)

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

NäytäPiilota kommentit (13 kommenttia)

Käyttäjän kosonenjuhapekka kuva
Juha-Pekka Kosonen

Taitaa olla uber-kuskit vähissä tällä hetkellä.

Käyttäjän jeremiaskangas kuva
Jeremias Kangas

Varsin hyvin näyttää olevan tarjolla ubereitä ainakin helsingissä tällä hetkellä sovelluksen mukaan.

Käyttäjän vilenin kuva
Aimo Remes

Jeremias, tiedätkö montako taksia on Keilan kaupungissa jossa on 10000 asukasta, tai yleensä maaseudulla, kun tunnut niin kovalta asiantuntijalta ?

Käyttäjän Jukka-PekkaKukkonen kuva
Jukka-Pekka Kukkonen

Koomisin teksti mitä olen aikoihin lukenut. Joillekkin pitäisi laittaa kielto omiin blogeihin ja it-yrittäjä Jeremias on yksi niistä. Kuka siis estää Uber-partneria hakemasta lupaa toiminnalleen ja mm. aukaisemasta dataa viranomaisen suuntaan? Onhan se huonoa, että silloin tulee sellaiset välikädet kuin mm. verottaja ja eläkemaksut väliin. Lisäksi vakuutusmaksut nousevat. Missä siis lukee ettei Uber-"yrittäjä" ei voi hakea lupaa? Luetun ymmärtämisessä vaikeuksia meidän it-yrittäjällä? Ai niin, Ruotsissa viranomainen vaati samaa.. Uber veti palvelun poissa.

It-yrittäjä mielestä on perseestä, kun veroparatiisiyhtiötä ja sen partnereiden harrastamaan harmaata taloutta ei sallita. Onkohan Jeremiaksella sama arvomaailma omassa yrittämisessä?

Se, että insinööri käyttää sanoja progressiivi on myös naurettavaa. Etenkin tässä tapauksessa, kun kyseinen henkilö, kun ei tajua liiketaloudesta tuon taivaallista.

Haluatko saada jatkossa asiallisia vastauksia? Kirjoita silloin myös asiallinen teksti.

Käyttäjän jeremiaskangas kuva
Jeremias Kangas

Asiattomat vastaukset on ihan OK, omaa kuoppaahan te tuolla vaan kaivatte. Joku teistä soitti jonkun nimettömän häirikköpuhelunkin itselleni, luultavasti tämän kirjoituksen takia. Hienoa toimintaa, varmasti alan kunnioitus kasvaa kovasti tuollaisen käyttäytymisen myötä.

On varmasti paljon rehellisiäkin taksikuskeja jotka arvostavat asiakkaitaan eivätkä kannata typerää asiakkaan valinnanvapautta rajoittavaa sääntelyä. Ja toki ymmärrän että ei se helppo ala ole olla töissä. Jaksamisia sinne vaan.

Käyttäjän Jukka-PekkaKukkonen kuva
Jukka-Pekka Kukkonen

Ironista tässä on se että arvon kirjoittaja laskeutuu itse samalle tasolle ja toisen palvelun mustamaalamiseen, josta hän itse syyttää taksinkuljettajia.

Ei siinä, kiitos päivän nauruista. Joskus asioita kannattaa tutkia, tutkimustulokset analysoida, tehdä johtopäätökset ja sen jälkeen esittää itkuvirret.

Toki se on pakko todeta, että tuollaiset häiriöpuhelut ei ole mistään kotoisin. Jos sellaista nyt tulikaan. Juttusi ja kirjoituksesi, kun ovat mitä ovat. Tsemiä myös sulle. Löysää vähän vannetta ja huomaat, että se helpottaa.

Korjaus: En ole taksikuski, olen entinen taksikuski ja nykyinen opiskelija ja töissä täysin toisella alalla. Joten.. sekin meni väärin.

Korjaus 2: Pahoittelut kirjoitusvirheistä. Tässä kännykällä yhdellä kädellä kirjoittaa niin virheitä sattuu. Tämän blogitekstin taso tekee sen, ettei näitä jaksa niin edes korjailla.

Käyttäjän jeremiaskangas kuva
Jeremias Kangas Vastaus kommenttiin #5

En ole mitään yksittäistä palvelua mustamaalannut, vaan koko taksialaa yleensä joka antaa itsestään ainakin internet-palstoilla hyvin epäedustavan kuvan. Yleensä taksit tarjoavat perushyvää palvelua, mutta mielestäni asenteessa on jotain pahasti vialla, jos halutaan olla lainsäädännöllä rajoittamassa asiakkaan mahdollisuutta käyttää kilpailevia palveluita.

Käyttäjän vilenin kuva
Aimo Remes Vastaus kommenttiin #6

Jokainenhan ottaa pimeän taksin omallavastuullaan.

Käyttäjän MatiasLehto kuva
Matias Lehto

Jerkulta on mennyt pointti ohi uber-kuljettajin vastuksessa, taksialahan on jatkuvasti toistanut mantraa että kilpailu on tervetullut kun toimitaan samoilla säännöillä. Tätähän liikennekaarikin tekee mutta pienmarkkinoilla ja tilanteissa jossa kuluttajalla ei ole aitoa kilpailuttamisen mahdollisuutta hän on ns häviäjän roolissa. Mainitsemassasi virossa jossa mm taxify on kerännyt lähes kaikkien palveluntarjoajien hinnat yhteen paikkaan niin kuluttajallahan on esim tallinnan keskustan ruuhkahuippujen aikaan mahdollisuus kilpailuttaa hinnat? Ei, koska keskustan korkean kysynnän aikaan autot eivät ole taxifyn piirissä ja näin ollen voivat käytännössä hinnoitella itsensä kuten parhaiten näkee.
Uber tunnetusti harrastaa maailmalla ns surgevedätystä jolloin autot eivät kuittaa matalanhinnan kyytejä ennenkun tietty kipuraja ylittyy ja touhu muuttuu jollain tapaa kannattavaksi, sama tullaan näkemään suomessa ja nyt koko taksikentän läpi kun hinnoittelu vapautettiin, ja valitettavasti trafi ei tule puuttumaan "kohtuuttomaan" ylihinnoitteluun tämän kieltää EUn säännöt valtion mahdollisuuksista säädellä avoimenpääsyn markkinoita.

Vapautetusta hinnoittelusta tulee hyötymään varsin pieni osa n.3.5miljoonaisesta työväestöstä se on se osa joka ei noudata varsin luonnollista rytmittymää vuorokautista käyttäytymissykliä, koska heti kun kysyntä kohoaa nousee hinnoittelu jolle ei ole teoriassa mitään kattoa.

Liikennekaaren ydinseikat; toimintaympäristö koko suomi, määräsääntelyn poistuminen ja enimmäishinnoittelun poisto tuo suomeen aivan samat ongelmat joista mm Hollanti, Irlanti ja ruotsi kärsivät n.20 vuotta tehdyn vapautuksen jälkeen. Taksit tulevat keskittymään tiheille asukaskeskittymille joissa automäärä kasvaa huomattavasti, sen seurauksena vaikka yksittäisissä hetkissä asiakasmäärät kasvavat ei volyymi nouse niin paljoa jotta se tuottaisi liiketoimminnallisesti riittävästi. Kun kattohinta poistuu tulevat taksit liiketoimen periaattein sekä maksimoimaan tuoton että paikkaamaan matalanhinnoittelun tuoton vajavuutta yksikköhinnoittelulla.

Maaseudulta ei taksit tule katoamaan mutta jos viranomaismaksut, vakuutukset sekä muut liiketoiminnalliset kulut ovat lähelläkään nykyistä ei sinne kuten ei tiheisiin taajamiinkaan nouse mitään ns hetkittäisyrittäjiä vaan jälleen kerran liiketoimenperusteiden mukaan saadakseen yrityksen menestymään pitää keskittyä yhteen/muutamaan ydinalaan minkä parhaiten taitaa, tästä johtuen peruselantonsa tavarajakelun kautta hankkiva yrittäjä ei tule siirtymään ajoittaisen henkilökuljetuksen harrastajaksi.
Näin ollen ne toimijat jotka jäävät myllerryksen jälkeen henkiin dominoivat markkinoita ja määrittävät hinnat ja toimijat taajama-alueilta eivät syrjäalueille siirry jos työn saatavuus on vähintäänkin epäselvää.

Takseja koskevaa liikennekaarimuutosta ei kovin monella muulla tapaa voi tehdä. Lupa- ja lokaalisuusvaade ovat vähittäiset keinot jos halutaan pitää jonkinlaista rekisteriä esim verotuksen kannalta, muuten olisi aivan liian helppoa siirtää toiminnan rahaliikenne ulkomaiden kautta ja välttyä kotimaan verotukselta, aivan kuten uber tekee.
Suomessa tullaan myös samalla tavalla kuten ruotsissakin näkemään taksialan massiivinen veronkiertokierre, niille joilla on halua on lapsellisen helppoa harrastaa ns ketjuyrittäjyyttä jolla voidaan kiertää verot sekä muutkin vaaditut maksut. Lisäksi tullaan näkemään kasvanutta kuititonta käteiskauppaa "laitteiden ollessa epäkunnossa" joka osaltaan lisää myös veromenetyksiä.

Taksiala ei ole poikkeus mistään kaupallisesta liiketoimesta, mitä vähemmän valvontaa ja mitä enempi luotetaan moraaliin niin sitä enempi sääntöjä kierretään, tämän voi todentaa alalta kun alalta toiminnan koosta riippumatta.
Aikoinaan 1930-luvulla kun taksialan sääntelystä päätettiin syinä oli mm rekisteröinnin kautta mahdollistunut viranomaisvalvonta sekä palvelun takaaminen harva-alueille seikka jota mm digitaalisaatio ei muuta, on aivan sama miten helppoa on palvelua tilata jos sitä ei ole.

Ubertimo aka TL-monitoimi aka kartanonherra aka Timo Liespuu on toistuvasti esittänyt että verot ja vaaditut maksut on hoidettu, kuitenkaan kysyttäessä ei ole kyennyt/halunnut selvittää miten ALVit on hoidettu ulkomaisen maksuliikenteen osalta tai sosiaalimaksut. Seikkoja jotka tulevat julkisesti selville Liespuun tulevan oikeudenkäynnin asiakirjoista. Timon tragediaksi halutun taksiyrittäjyyden vaarana on että jos vaatimukset hyvämaineisuudesta pysyvät lähelle nykyisiä hän ei jatkossakaan saa taksiyrittäjyyteen vaadittavaa lupaa....mutta tuo on jo spekulointia.

Hassuinta jeremias sun avautumisessa on että kannatat toimintamallia joka laajentuessaan vaarantaa nykyisen järjestelmän koulutuksen, sosiaalijärjestelmän sekä eläkkeiden osalta jollei jotain radikaalua muutosta tehdä maksujen keräämiseksi.

Käyttäjän Mikke410 kuva
Mikael Kaasinen

Jerkulta mennyt ohi sellainen seikka että taksiala vastustaa uberiä ympäri maailman. Myös siellä missä taksiyrittäminen on hyvin vapaata. Hiljattain Uudessa Seelannissa, joka kuten tiedämme on elinkeinonvapauden- ja taksialan suhteen hyvin liberaali, taksiala osoitti mieltään ja vaati uberille samoja sääntöjä.
Jeremias jatkaa uberin hehkuttamistaan, koska ei joko viitsi tai halua ymmärtää sen konseptia. Säälittävää...

Käyttäjän HarriRautiainen kuva
Harri Rautiainen

"Taksisuharit kusevat asiakkaiden kintuille kommenteillaan"

Blogisi perusteella näyttää, että kusevat omille kintuilleen.

Käyttäjän MatiasLehto kuva
Matias Lehto

Positiivisena uutisena voi sitten ottaa että nykysysteemistä ei tarvitse kauaa kärsiä uuden uljaan ajan odottaessa oven takana. Tosin silloin ei uberia ole olemassa ainakaan nykymuodossaan jos joko a) eivät järjestettävän osakeannin kautta saa narutettua lisää maksajia raskaasti tappiota tuottavalle toiminnalle tai b) tuomitaan jenkeissä työnantajaksi, silloin iskee 5-7 vuoden ajalta veroseuraamukset sekä työnantajan sosiaalimaksut joiden lisäksi myös todennäköisesti työntekijöiden osuuden maksu. Mutta katotaan mitä aika tuo tullessaan, todennaköistä on se että 2018 eteenpäin juhlapyhien jonojen meininki tolpilla muuttuu nykyisestä melkoisesti.
Ja miksikö edelleen tolpalla? Jokainen yhtään matkustanut tietää että tolpat tai niiden vastineet ovat tehoikkain keino kerätä ihmiset eteenpäin vietäviksi keskusta-alueilla, jatkossakin vaikka automäärä kasvaa merkittävästi valtaosa autoista hakee asiakkaat keräilyalueilta tai käsipystyinä matkalla niille. Yksikään taksi joka haluaa optimoida tulonmuodostuksen ei lähde ajamaan keskusta-alueilla keikan perässä joka suurella todennäköisydellä on hävinyt käsipystynä.

Käyttäjän Jukka-PekkaKukkonen kuva
Jukka-Pekka Kukkonen

Onneksi meidän Jeremias pitää jälleen siitä huolen, että "liberaalien" kirjoitukset kuuluvat samaan roskakoriin.

Toimituksen poiminnat